Dankzij feedback perfectioneren we nu SOOB Subsidiepunt

“Dankzij feedback perfectioneren we nu SOOB Subsidiepunt”

Goede werknemers vinden en behouden voor de logistiek- en transportsector, dat is één van de belangrijke speerpunten van STL (Sectorinstituut Transport en Logistiek). Gilde-BT is een van zijn partners waarbij de samenwerking al meer dan 15 jaar bestaat. Het meest recente project in die samenwerking is het vernieuwen van de portal van het SOOB Subsidiepunt. “Dat is onlangs live gegaan en we zetten nu de puntjes op de ‘i’.”

SOOB, zo legt Haiko Benthem uit, is het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de logistiek en transport. Als teamleider en hoofdprogrammeur bij Gilde-BT is Haiko hierbij uiterst betrokken. Met behulp van dat fonds, zegt hij, wordt het volgen van opleidingen en trainingen door huidige én toekomstige medewerkers in de bedrijfstak gestimuleerd. “Het SOOB verstrekt daarvoor subsidies en dat gebeurt weer via het SOOB Subsidiepunt portal.”

Tijdrovend

Gilde-BT heeft in het verleden vaker portals en applicaties voor STL ingericht, maakt Haiko duidelijk. Verder werden backoffice-werkzaamheden verzorgd bij subsidietrajecten. “Denk dan aan het registreren van bedrijven, opleiders en deelnemers en het controleren van tal van documenten. Lange tijd gebeurde dat handmatig. Gezien de omvang was dat bijzonder tijdrovend werk. Dus is op enig moment de stap gezet om alles te digitaliseren. Dat vroeg om een gedegen en zorgvuldige voorbereidingstijd.”

Input

Het resultaat was het eerste SOOB Subsidiepunt dat lange tijd tot grote tevredenheid van STL functioneerde, geeft Haiko aan. “Wij denken echter altijd mee met de klant en bekijken hoe we dingen kunnen verbeteren, efficiënter kunnen maken. Die pro-actieve aanpak wordt door onze klanten zeer gewaardeerd. We willen maatwerk bieden en dat was bij STL eveneens het geval.” Dus legde Gilde-BT contact met het voorstel een nieuwe portal voor SOOB Subsidiepunt te ontwikkelen. “Voor ons is het namelijk belangrijk voordat we beginnen dat we zo veel mogelijk input over het gebruik van het systeem krijgen. Daaruit kunnen wij afleiden wat we kunnen verbeteren.”

Uitdaging

De eerste portal van SOOB subsidie punt is al meer dan 10 jaar operationeel. De omvang en complexiteit is hoog. Met meer dan 400.000 subsidie-aanvragen, miljoenen documenten, tal van varianten en honderden inrichtingsverzoeken/aanpassingen was het uitgegroeid tot een omvangrijk portal. Gilde-BT en STL gingen de uitdaging aan om een volledig nieuwe portal neer te zetten met een compleet nieuwe structuur. Alle data uit het oude portal moesten daarbij (via uitgebreide migratiescripts) in het nieuwe portal worden opgenomen. Alle processen en functionaliteiten moeten ook in de nieuwe versie feilloos werken. Alleen de functionaliteitsbeschrijvingen en tickets al, vormen samen een bundel ter grootte van enkele telefoonboeken. De uitdaging is aangegaan en de nieuwe SOOB subsidieportal is ontwikkeld.

Testen

Nadat de next level-versie van de portal was afgerond, volgde er eerst een uitgebreide testperiode. Volgens Haiko belangrijk om op detailniveau nog verbeteringen door te voeren. Bovendien konden de medewerkers van STL zo bekend raken met het nieuwe systeem. Daarom werden er enorm veel testen uitgevoerd, van inschrijven en aanmelden tot de afronding van een traject. Binnen het testen lag ook veel nadruk op de controle van de gemigreerde gegevens. “Op basis daarvan is een testrapport opgesteld waarna een demonstratie volgde waarbij we zogenaamd live gingen terwijl de portal echter nog offline was. Dat leidde nog tot wat aanpassingen.”

Meekijken

Sinds begin april is de nieuwe portal daadwerkelijk in gebruik. Gilde-BT is blijven meekijken. “De reacties zijn heel positief. Maar we weten dat nadat een systeem live gaat, bepaalde zaken toch nader moeten worden afgestemd. Soms blijkt dat iets waar men in eerste instantie tevreden over was toch enige aanpassing nodig heeft. Daarom blijven we ook om feedback vragen. Want dankzij die feedback kunnen we het nieuwe SOOB Subsidiepunt perfectioneren.”

Andere nieuwsberichten

Samenwerking Gilde-BT en UQ Learn

Innovatieve samenwerking Gilde-BT/UQ Nederland en UQ België; Het nieuwe X in de wereld van social- en microlearning. Datum: 21 december 2023 Gilde-BT en UQ kondigen met trots hun samenwerking voor de Nederlandse markt aan, gericht op het revolutioneren van het...

Medewerker aan het woord: Leon

Medewerker aan het woord: Leon Engels Senior Backoffice medewerker bij Gilde-BT Services Ieder kwartaal geeft een medewerker van Gilde-BT Software en Services een inkijkje in zijn of haar werk. Wij geven deze persoon de vrijheid om kort iets te vertellen over werken...

Medewerker aan het woord: Youri

Medewerker aan het woord: Youri Stickelbruck Teamleader Learning bij Gilde-BT Software Ieder kwartaal geeft een medewerker van Gilde-BT Software en Services een inkijkje in zijn of haar werk. Wij geven deze persoon de vrijheid om kort iets te vertellen over werken bij...

Smart Driver Coaching haalt het beste uit een chauffeur

“Smart Driver Coaching haalt het beste uit een chauffeur” Apployee is een dienstverlener die zich bezighoudt met onder meer performance-verbetering binnen de transportsector en bij logistieke bedrijven. Gilde-BT Software & Services richt zich onder andere op het...

Stagelopen bij Gilde-BT Software & Services

Stagelopen bij Gilde-BT Software en Services Hoi allemaal,Ik ben Xander Vos, 20 jaar en ik kom uit Deurne. Op dit moment ben ik bezig met mijn zesde semester van de opleiding Software Engineering aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Het afgelopen half jaar heb ik...

Medewerker aan het woord: Frank

Medewerker aan het woord: Frank van den Essen Directeur Gilde-BT Software Ieder kwartaal geeft een medewerker van Gilde-BT Software en Services een inkijkje in zijn of haar werk. Wij geven deze persoon de vrijheid om kort iets te vertellen over werken bij Gilde-BT...

HTM Leerplein: 100% transparantie in opleidingen en bekwaamheden

HTM leerplein 100% transparantie in opleidingen en bekwaamheden HTM heeft de weg ingezet naar een leven lang ontwikkelen. Daarnaast is het voor de in Den Haag gevestigde personenvervoerder cruciaal dat ze controle hebben op de bekwaamheden van hun medewerkers. Bij de...

Steun in de rug voor werknemers en werkgevers in de schildersbranche

Steun in de rug voor werknemers en werkgevers in de schildersbranche Wie zich als werknemer in de schilders- of onderhoudsbranche wil laten om- of bijscholen, kan daar subsidie voor krijgen van Stichting Mijn Carrière. Werkgevers hebben in zo’n geval de mogelijkheid...

Next Level, een framework dat volledig op de wensen van de klant kan worden ingezet

“Next Level, een framework dat volledig op de wensen van de klant kan worden ingezet” Zeven jaar geleden werd gestart met het opzetten van het Next Level Framework. Dit kan worden gezien als de fundering, deze is omvangrijk en flexibel zodat we hierop alle...

De samenwerking tussen Vindsubsidies en Gilde-BT Software & Services

de samenwerking tussen Vindsubsidies en Gilde-bt Software & Services Het Subsidie Volgsysteem is een combinatie en uniek samenwerkingsverband tussen Vindsubsidies en Gilde-BT Software & Services. Deze samenwerking is uniek omdat we hier ICT-kennis combineren...